DPP ukončení: Jak se zbavit brigády bez zbytečných nervů?

Dpp Ukončení

Přečti si svou DPP

Než se vrhneš na psaní výpovědi, důkladně si prostuduj svou DPP. V dohodě najdeš všechny důležité informace, které ti napoví, jak postupovat. Zkontroluj si hlavně výpovědní lhůtu. Ta je u DPP standardně 15 dní, ale může být v dohodě upravena jinak. Dále si ověř, zda tvá DPP neobsahuje specifické podmínky pro ukončení. Některé dohody můžou obsahovat například klauzuli o nutnosti dohody obou stran na ukončení. Pokud si nejsi jistý/á, jak postupovat, neboj se obrátit na někoho zkušenějšího. Rada od právníka nebo zkušenějšího kolegy ti může ušetřit starosti v budoucnu. Pamatuj, že ukončení DPP se řídí zákoníkem práce a je důležité dodržet všechny náležitosti.

Zkontroluj výpovědní lhůtu

Před samotným ukončením dohody o provedení práce (DPP) je nezbytné věnovat pozornost výpovědní lhůtě. Ta je důležitá pro obě strany – pro zaměstnavatele i zaměstnance. Výpovědní lhůta začíná běžet prvním dnem následujícím po dni, kdy byla výpověď doručena druhé straně. Délka výpovědní lhůty se liší v závislosti na tom, kdo a z jakého důvodu DPP ukončuje. V případě, že dává výpověď zaměstnanec, činí výpovědní lhůta 15 dnů. Zaměstnavatel může dát výpověď z taxativně vymezených důvodů uvedených v zákoníku práce, a to i bez udání důvodu se zkrácenou tříměsíční výpovědní lhůtou, pokud zaměstnanec u něj pracuje méně než jeden rok. V případě, že zaměstnanec poruší svou povinnost zvlášť hrubým způsobem, může s ním zaměstnavatel DPP ukončit i okamžitě, tedy bez výpovědní lhůty.

Dohodni se se zaměstnavatelem

Ukončení dohody o provedení práce (DPP) nemusí být vždycky složité. Často stačí domluva se zaměstnavatelem. Pokud máte s prací hotovo dříve, nebo už z nějakého důvodu nemůžete pokračovat, zkuste se nejdříve obrátit přímo na svého zaměstnavatele. Vysvětlete mu situaci a zkuste se domluvit na předčasném ukončení DPP. Zaměstnavatelé bývají vstřícní, zvláště pokud jim dáte vědět včas a nenechajíte je na holičkách. Pamatujte ale, že domluva by měla být písemná, ať máte jistotu, že později nedojde k nedorozumění. Pokud se s zaměstnavatelem nedohodnete, je nutné postupovat dle zákoníku práce a dodržet výpovědní lhůtu, která je v případě DPP 15 dní.

Dohoda o provedení práce, ač flexibilní nástroj, vyžaduje jasné a korektní ukončení, aby se obě strany vyhnuly zbytečným komplikacím.

Zdeněk Dvořák

Napiš písemnou výpověď

Pokud se blíží konec sjednané doby DPP nebo chcete z jiného důvodu ukončit dohodu o provedení práce předčasně, je nutné vědět, jak na to správně. Zákoník práce umožňuje ukončení DPP třemi způsoby: dohodou, uplynutím sjednané doby a výpovědí.

dpp ukončení

Výpověď DPP je možná pouze z taxativně stanovených důvodů uvedených v zákoně. Zaměstnanec může dát výpověď, pokud mu práce brání ve studiu, nemůže pracovat pro pracovní úraz nebo nemoc z práce déle než 6 týdnů po sobě jdoucích a zaměstnavatel mu v době 15 dnů nenabídl jinou práci, nebo zaměstnavatel mu nevyplatil mzdu nebo plat do 15 dnů po uplynutí splatnosti. Zaměstnavatel může dát výpověď, pokud zaměstnanec neodstranil nedostatky, pro které mu byla dána výtka, porušil závažným způsobem pracovní kázeň, nebo z důvodu, pro který by mohl dát zaměstnanci okamžité zrušení pracovního poměru.

Výpovědní doba u DPP není stanovena, a proto se řídí obecnou úpravou v zákoníku práce, která činí 2 měsíce. Výpovědní doba začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi. Výpověď musí být dána písemně a doručena druhé smluvní straně. Vlastnoruční podpis na výpovědi není nutný, pokud je dána elektronicky a podepsána uznávaným elektronickým podpisem.

Uveď důvod výpovědi?

V případě dohody o provedení práce (DPP) se naštěstí nemusíte trápit s komplikovaným uváděním důvodu výpovědi. Zákoník práce v tomto ohledu nabízí velkou flexibilitu. Na rozdíl od klasického pracovního poměru, u DPP není nutné uvádět žádný důvod pro ukončení. Ať už se jedná o nespokojenost s prací, nalezení lepší nabídky, nebo osobní důvody, stačí dodržet dané lhůty a formu výpovědi. Pro obě strany to znamená minimum starostí a formalit. Pamatujte však, že i když důvod uvádět nemusíte, slušnost je vždy na místě. Stručné a věcné vysvětlení vašeho rozhodnutí může předejít případným nedorozuměním a zachovat korektní vztahy do budoucna.

Nezapomeň na podpis a datum

Jedním z nejdůležitějších kroků při ukončení dohody o provedení práce (DPP) je řádné podepsání dokumentu oběma stranami. Bez podpisů, ať už se jedná o ukončení dohodou nebo výpovědí, není dokument platný a může vám to v budoucnu způsobit komplikace. Nezapomeňte proto na dokument uvést datum, ke kterému má DPP skončit. Datum je klíčové pro určení termínu pro výplatu mzdy a pro případné uplatnění nároků z DPP.

Pečlivě si zkontrolujte, zda jsou všechny údaje v dokumentu správně uvedeny, a teprve poté dokument podepište.

dpp ukončení

Doruč výpověď zaměstnavateli

Pokud se blíží konec sjednané doby v rámci vaší dohody o provedení práce (DPP) a vy už nechcete dále pokračovat, nemusíte dělat nic. Dohoda jednoduše zanikne uplynutím sjednané doby. Pokud ale potřebujete ukončit DPP předčasně, je potřeba doručit zaměstnavateli písemnou výpověď. Vzor výpovědi DPP najdete na internetu, ale důležité je uvést v ní vaše a zaměstnavatelovy identifikační údaje, datum a podpis. Výpovědní lhůta u DPP je 15 dní a začíná běžet dnem následujícím po doručení výpovědi zaměstnavateli. Pamatujte, že výpověď musí být doručena, nestačí ji jen odeslat. Osobně ji můžete doručit přímo do rukou zaměstnavatele nebo do datové schránky. Pokud ji posíláte poštou, zvolte raději doporučené psaní s dodejkou, abyste měli jistotu, že se k zaměstnavateli dostala.

Způsob ukončení DPP Výpovědní lhůta Odstupné Další podmínky
Dohodou smluvních stran Není dána zákonem Závisí na dohodě Obě strany musí souhlasit
Výpovědí ze strany zaměstnance 15 dní Nevzniká nárok Musí být podána písemně
Výpovědí ze strany zaměstnavatele 15 dní Nevzniká nárok Pouze z důvodů daných zákoníkem práce
Okamžitým zrušením ze strany zaměstnance Bez výpovědní lhůty Nevzniká nárok Pouze z vážných důvodů stanovených zákoníkem práce
Okamžitým zrušením ze strany zaměstnavatele Bez výpovědní lhůty Nevzniká nárok Pouze z vážných důvodů stanovených zákoníkem práce

Uschovej si kopii výpovědi

Při ukončení dohody o provedení práce (DPP) je důležité mít přehled o všech dokumentech. Uschovejte si kopii své výpovědi, ať už jste ji podali vy, nebo váš zaměstnavatel. Tato kopie vám poslouží jako důkaz v případě jakýchkoli budoucích sporů. Může se stát, že budete muset prokázat, kdy a jakým způsobem došlo k ukončení DPP. Kopii výpovědi si uschovejte v papírové podobě s podpisem druhé strany, nebo v elektronické podobě, pokud byla doručena emailem.

Pamatujte, že správné ukončení DPP je důležité pro obě strany. Uchování kopie výpovědi vám pomůže chránit vaše práva a zájmy.

Splň všechny své závazky

Před ukončením dohody o provedení práce (DPP) je klíčové splnit všechny své závazky. Důsledné dodržení podmínek DPP je důležité pro obě strany a zamezí případným sporům. Zaměstnanec by měl dokončit všechny úkoly, které mu byly zadány a odevzdat rozpracovanou práci. Důležité je také vyúčtovat všechny náklady spojené s výkonem práce, pokud byly sjednány. Zaměstnavatel by měl zkontrolovat splnění všech úkolů a včas vyplatit mzdu a případné náhrady. Obě strany by si měly vzájemně potvrdit ukončení DPP a předat si všechny dokumenty. Dodržení těchto kroků zajistí hladký průběh ukončení DPP a předejde případným komplikacím.

dpp ukončení

Nezapomeň na vrácení majetku

S ukončením dohody o provedení práce, ať už z jakékoli strany, je důležité nezapomenout na všechny náležitosti. Kromě finančního vypořádání, odevzdání veškeré práce a případného potvrzení o jejím provedení je nutné myslet i na vrácení svěřených věcí. Zaměstnavatel vám v rámci DPP mohl svěřit různé předměty potřebné k výkonu práce – například notebook, telefon, nářadí, ale i automobil či jiné prostředky. Po skončení DPP je vaší povinností veškerý tento majetek vrátit. V opačném případě by si na vás mohl zaměstnavatel nárokovat případnou škodu, a to i v případě, že jste DPP ukončili vy z důvodu neplnění jeho povinností. Pro plynulý průběh ukončení DPP a předcházení případným sporům je vhodné sepsat předávací protokol, ve kterém bude uvedeno, jaké věci byly vráceny a v jakém stavu.

Požádej o potvrzení o ukončení

Po skončení dohody o provedení práce (DPP) je vhodné si od zaměstnavatele vyžádat potvrzení o ukončení. Tento dokument není povinný ze zákona, ale může se vám hodit v budoucnu. Například při prokazování délky praxe pro nového zaměstnavatele, při žádosti o podporu v nezaměstnanosti nebo při vyřizování jiných záležitostí na úřadech. V potvrzení by měly být uvedeny vaše osobní údaje, údaje o zaměstnavateli, datum vzniku a datum ukončení DPP, rozsah odpracované doby a druh vykonávané práce. Pokud jste během trvání DPP neodpracovali žádnou dobu, je vhodné to v potvrzení zmínit. Potvrzení by mělo být podepsané zaměstnavatelem a orazítkované.

Zaměstnavatel je povinen vydat vám potvrzení o zaměstnání i v případě DPP. V tomto potvrzení uvádí informace o délce trvání pracovního poměru a o výši vašeho výdělku. Tyto informace slouží pro účely důchodového pojištění a pro případnou žádost o nemocenské dávky.

dpp ukončení

Nebojte se o potvrzení o ukončení DPP požádat, i když vám ho zaměstnavatel nenabídne automaticky. Je to vaše právo a může se vám to v budoucnu hodit.

Publikováno: 30. 10. 2024

Kategorie: právo | společnost